FILMSERVICE v/OPSAHLSETER

PRISER !

Pris for hard-disk / minnepinne kommer alltid i tillegg !

Pris oppgitt i pris-sammenligningen er alltid det rimeligste alternativet, og dt kan fort bli dyrere hos flere av aktørene.

Filmservice har pris pr. minutt, og det gjør det enkelt å regne ut hva det vil koste. De har også samme enhetspris for 8mm og 16mm;  kr. 11,- pr. minutt.  Det innebærer at 60 min. 16mm koster det samme som 60 min. 8mm. dvs. kr. 660,00 pr. time for begge format. Filmservice og Moving Images er de eneste som ikke har noen minstepris/oppstartsgebyr, og du betaler uansett BARE for det antall meter du spiller over. En liten 8mm rull koster derfor kun kr. 44,00 hos Filmservice, og kun kr. 32,- hos Moving Images. For deg som kunde,  er dette den gunstigste pris-settingen.  Samme pris uansett format, ingen minstepris og du betaler kun for det antall minutter som spilles over. Her har samtlige andre leverandører i pris-sammenligningen mye å lære.  Basert på de maskiner Filmservice benytter seg av, er det bare 8mm film som overføres til full HD. (High Definition: 1920 x 1080 linjer). 16mm overføres kun til SD (Standard Definition: 720 x 576 linjer).


UTSTYR !

ProduktbeskrivelseSniper-16 HDLElmo Transvideo 16mm

For overføring av Dobbel 8mm og Super-8mm film til HD ( High Definition 1920 x 1080 linjer ) benytter Filmdigitalisering en Sniper HD-L (Lite). Dette scanneroppsettet bestod av en modifisert Dobbel-8mm/Super8mm filmfremviser samt et HD-videokamera beregnet på konsumentmarkedet, og er for lengst gått ut av produksjon. Hvorvidt det faktisk ga et resultat som kan kalles «full HD» er vel tvilsomt. Det som derimot  IKKE er tvilsomt, er at den kvaliteten som dette oppsettet ga, ikke på noen som helst måte kan sammenlignes med det resultatet man får fra dagens HD-scannere, som benytter seg av en helt annen teknologi, som også gir mye større muligheter i etterarbeidet.

Til «digitalisering» av 16mm film, benyttes en Elmo Transvideo. Denne er i teknologisammenheng en dinosaur fra 1980-tallet. Den både kom inn på markedet, og forsvant fra markedet, lenge før 16:9 format, High Definition og progressiv scanning var kjente begrep. Den stammer fra den tiden VHS var det rådende opptaksmedium, og det «gamle» TV-systemet  med interlaced scanning og en oppløsning på 720 x 576 linjer var enerådende i Europa.

Elmo Transvideo-maskiner ble produsert i 3 «utgaver», en for Dobbel 8mm stumfilm, en for Super 8mm lydfilm, og en for 16mm lydfilm. Alle tre har kun compsite videoutgang, og kun 1 stk. CCD-brikke. Ettersom rådende standard for egne opptak på den tiden var VHS, var også maskinene konstruert for denne bildekvaliteten, som har en oppløsning på meget beskjedne 250 – 300 linjer. Da hjelper det lite å «digitalisere» dette til DVD, Blue-Ray eller hva det måtte være, i den tro at kvaliteten blir bedre.

Har men en halvliter Cola, hjelper det lite å helle den i en 10-liters dunk. Man får ikke 10 liter Cola av den grunn. På samme måte blir det med «digitalisering» av film. Klarer ikke scanneren å gi mer en 300 linjer ut, får man heller ikke mer en 300 linjer inn.

Selvfølgelig kan det argumenteres med at det kan gjøres forbedringer i etterarbeidet, men om du mater datamaskinen med 300 linjers materiale, vil man aldri få like bra kvalitet som når du mater datamaskinen med HD-materiale.

Konklusjon: Når du digitaliserer dine filmer, gjør det med høyest mulig kvalitet. Ønsker du kopier i SD på DVD, er det mye bedre å nedskalère fra HD til SD, enn å gå motsatt vei. Videre får du alltid bedre kvalitet ved å konvertere fra progressiv til interlaced, enn om du konverterer fra interlaced til progressiv. 

Vær obs på at DVD IKKE er High Definition, men kun SD (standard definition). Ønsker du High Definition på plate, må det være Blue Ray.


LOGO 2 SMALL

Digital Audio & Video Transfer Services